Sunday, February 24, 2019

Oscar 2019 - Legjobb egyebek

Legjobb rendező Nekem legjobban a Vice koncepciója és felépítése tetszett, de az ugye nem azonos a megvalósítással, inkább a forgatókönyvben gyökeredzik, úgyhogy Adam McKay-nek én azért adnám; Alfonso Cuarón ugyanakkor ismét megérdemli a biztos kézért, amivel a Romát végigvitte, még ha azt a filmet én nem is szerettem.

Legjobb színész Rami Malek. Bár Christian Bale-nek is jó szívvel adnám, de Malek egymaga vitt egy közepes filmet, míg Bale-nek volt jó néhány méltó társa; és Maleknek talán kicsit több módon, több oldalról kellett megmutatnia a figurát, amit mindig jobban értékelek. Viggo Mortensen pedig miután megszoktam az olaszosnak álcázott akcentusát szintén megérdemelné, de úgy tűnik, helyette mindig van egy még erősebb befutó.

Legjobb színésznő Glenn Close. Egy nagyon szigorú dramaturgiában játszott átütő visszafogottsággal, olyan kifejező kis gesztusokkal, hogy az ember el sem hiszi, hogy valaki ennyire uralni tudja az arcát, a mimikáját. Bármennyire is tetszett Rami Malek játéka, van még mit tanulnia ettől a nőtől - ahogy a többi jelölt színésznőnek is. Ha viszont nem Close, akkor Olivia Colman (de persze Melissa McCarthy is nagyszerű volt).

Legjobb férfi mellékszereplő Mahershala Ali. Nagyon könnyen el lehetett volna rontani azt a szerepet, de ő mindig megtalálta az egyensúlyt, amitől soha nem lett giccses vagy a sajnálatunkra méltó. Az ezüstérmes nálam Sam Rockwell, a harmadik Richard E. Grant, aki egy remek karakterszínész.

Legjobb női mellékszereplő Ez talán a legkiegyensúlyozottabb kategória. Marina de Tavira (a feleség) a Romából igazán megérdemelné: a film felétől már inkább őt figyeltem, mert lejátszotta a vászonról a cselédlányt, aki akkor már csak szomorúan nézett mindig-mindig ugyebár, míg neki viszont egy olyan nőt kellett alakítania, aki megpróbálja boldognak tettetni magát, miközben épp széthullik az élete. Amy Adamsnek már járna egy, de nem ezért a szerepért; Regina King annyira nem fogott meg, bár kétségkívül ügyes volt, és széles spektrumon kellett játszania; Emma Stone és Rachel Weisz pedig ugyancsak megérdemelnék az alakításaikért.

Legjobb eredeti forgatókönyv Ahogy már írtam, Vice. De ha az nem, akkor a Green Book, bár nagyon igaz, hogy az "csak" egy tisztes iparosmunka; de ilyen is kell. Azt viszont megmondaná valaki, hogy a First Reformed mit keres itt? Unalmas, giccses és slampos is volt. Valaki félrenyomott valamit?

Legjobb adaptált forgatókönyv Tudom, hogy kicsit csalás, mert igazából csak hat rövid sztori egyben, de én akkor is a Coen fivérek filmjének, a The Ballad of Buster Scruggs-nak adnám. Annyira, hogy a többiekről nem is írnék, mert szerintem nem érnek fel hozzá.

No comments: