Sunday, August 04, 2019

A dramaturgia nehézségei: két rövid megjegyzés GRRM: A Hét Királyság lovagja c. kötete kapcsán

Előrebocsátom, hogy a könyv tetszett. Összességében lekötött, jó arányban egyesült benne Martin egyenes, közvetlen jellemábrázoló stílusa a részletező helyszín- és világleírásával, a cselekmény kiszámíthatóan ugyan, de azért kellően fordulatosan alakult, és arra sem lehet panasz, hogy a mester bármilyen szempontból túlírta volna a szöveget, nincs túlzott historizálás, nincs túl sok szereplő, jó érzékkel pont annyit kapunk mindenből, ami a szórakozáshoz elég.

Ugyanakkor az a tény, hogy ez a három elbeszélés-kisregény mintegy A Jég és Tűz dala (népszerűbben: Trónok harca) kiegészítéseként készült, mint erre a borítón is felhívják a figyelmet („azokkal párhuzamosan írta”), kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy Martin írástechnikáját és egyes dramaturgiaelméleti kérdéseket górcső alá vegyünk.

1. A főszereplő problematikája

A Jég és Tűz dala egy sokszereplős, de még jellemzőbben, egy sokfőszereplős regényciklus. Kétezernél is több nevesített szereplő, és több mint két tucat főszereplő (nézőpontkarakter) mocorog-mozog benne, és már utóbbiak is elég számosak ahhoz, hogy az olvasó minden indítékot, célt, viszonyt, történeti és egyéb hátteret észben és figyelemben tartson. Sokan és sokféleképp elemezték már ezt, nem kívánom ismételni, csak magát a tényt rögzítem újra: a szereplők számossága és az olvasói befogadás lehetőség szerinti könnyítésének szükségessége oda vezetett, hogy Martin kénytelen volt az eredetileg követett fejezetelrendezést jelentősen megváltoztatni, ami két igen ellentmondásos kötetet eredményezett (Varjak lakomája, Sárkányok tánca).

Ezekhez képest A Hét Királyság lovagja három kisregénye egyetlen főhős köré épül, annyira, hogy nem is érdemes nézőpontkarakterről beszélnünk, mert a Trónok harcával ellentétben a szöveg maga nem teszi témává a nézőpont kérdését; Martin egyszerűen csak a régi jól bevált E/3-at alkalmazza, mindentudó elbeszélő nélkül. Csakis Dunk gondolatait, érzéseit ismerjük meg közvetlenül, mindenki másét csak abból, ahogy beszélnek, viselkednek, vagy amit Dunk kikövetkeztet róluk; nem tudhatunk másról (történelmet, cselekményt, motivációkat is ide értve), csak amiről Dunk tud, vagy tudomást szerez; nem látunk mást az összképből, csak ami az ő látóterébe kerül.

Persze ugyanez jellemző a Trónok harca egyes fejezeteire is, a történetszövés, -mondás, dramaturgia szempontjából azonban ott a fejezetek kaleidoszkópszerűen kiadják a (majdnem) teljes képet, és Martin mesterien épít is erre; a feszültségkeltés egyik fontos eleme, hogy az olvasó többet tud, mint a főszereplők bármelyike.

Itt ez nem mondható el. Sőt, Dunk közrendű származása, korlátozott ember- és világismerete, hiányos taníttatása és többször ismételt fafejűsége, lassú felfogásával egyetemben, a Trónok harcának szinte minden főhősénél jobban leszűkítik az olvasónak átadható információk körét. Martin persze tudatában van ennek, és egyrészt erősen épít az infóhiányból fakadó feszültségre (az első kisregényt szinte egészben erre alapozza, tulajdonképpen ez egy beavatódás- vagy felnőtté válás-történet; a másodikat nagyrészt erre, hiszen egy kis emberismerettel, élettapasztalattal sok, Duncan számára meglepő fordulata a legkevésbé sem lenne meglepő; a harmadiknál azonban már inkább a szándékos elhallgatás, titkolózás és rejtélyépítés dominál, Dunk lassú felfogásával párosulva, és nem annyira a főhős járatlansága), másrészt az olvasó megsegítése érdekében a Trónok harca egyes fejezeteihez képest jóval többször találkozunk olyan statisztákkal, mellékszereplőkkel, akiknek olykor egyetlen, gyakran domináns szerepe lényegében csak annyi, hogy az adott helyzetben releváns információkkal szolgáljanak Dunk (és így az olvasó) részére.

Legnagyobb fájdalmam, hogy Egg szerepe az esetek igen döntő részében szinte csak erre korlátozódik, és az olyan lovag-fegyverhordozó, mester-tanítvány viszonyból, mint ami a Trónok harcában pl. Aemon mester és Sam, vagy Dunk emlékezetében Ser Arlan és az ő kapcsolatát jellemezte, szinte semmit nem kapunk, leszámítva Egg pimaszságát és az olykor kilátásba helyezett pofonokat.

De nemcsak a világ megismerhetőségére és a mellékszereplők szerepére, hanem - értelemszerűen - a főhősnek az eseményekben játszott szerepére is nagy hatással vannak Dunk fentiek szerinti jellegzetességei. Dunk ugyanis, ha alaposan megnézzük, végső soron inkább sodródó, mint cselekvő hős: jellemzően csak szalad az események után, nem alakítja őket, és bár egyes pontokon a döntéseivel természetesen lendít a cselekményen, a jellemvonásaiból és a helyzetből fakadóan ezek a döntései egyszerre kiszámíthatóak és kényszerűek. A három történetben egyedül A felesküdött kardban lehet kétséges, hogy a háttérinformációk megismerése után Dunk megpróbálja-e feloldani a konfliktust Ser Eustace és Rohanne úrnő között, a másik két kisregényben minden döntését valamilyen külső kényszer szüli, így azok egy pillanatig sem okoznak többletfeszültséget.

(Megjegyzés: Persze A Jég és Tűz dala ciklusban is bőven akad példa külső kényszerre, de ott a sok főszereplő és a gyakran váltakozó történetívek az első három kötetben ezt egész ügyesen egyensúlyban tartják, ami aztán a negyedikben borul először, főként a Dunkéval sok szempontból párhuzamba állítható Brienne-történetszállal. Általában is, a Varjak lakomája és az addig cselekvő hősként bemutatott Daenerys veszteglését ecsetelő Sárkányok tánca (a megelőző köteteknél rosszabb) megítélésének egyik oka szerintem jól megragadható A Hét Királyság lovagja főszereplő-problematikáján keresztül.)

A kötetből kiviláglik az is, hogy egy Dunk-féle egyszerű, sodródó hőssel viszonylag korlátozott számú egynézőpontos történet mesélhető el. A kóbor lovag klasszikus beavatódástörténet: a világ legyőzéséhez alapvető ismeretekkel és készségekkel rendelkező, de még tapasztalatlan főhős kikerül a nagyvilágba (elveszíti mesterét), szembesül a világban ható (gonosz vagy semleges) erőkkel, és végül áldozatok árán ugyan, de győzedelmeskedik, s erkölcsileg és / vagy anyagilag gazdagabban kerül ki a konfliktusból oly módon, hogy közben a világban elfoglalt helye is megváltozik. Jelen esetben ugye Dunk „áldozata” a történelmi jó híre, amelyen súlyos csorba esik azáltal, hogy közvetve Dárdatörő Baelor herceg halálát okozta; az új helye (szerepe) pedig a világban fegyverhordozó helyett egy herceg tanítója.

Ehhez képest A felesküdött kard egy logikus folytatás: az ide-oda elszegődő kóbor lovagok életének bemutatása nagyívű lovagi tornák helyett egy helyi kis szomszédvitán keresztül, ahol azonban ugyanúgy emberéletek forognak kockán és függnek a főhős döntésétől, s mivel dramaturgiailag ez a döntés kiemelt jelentőséggel bír, nem lehet külső kényszer által meghatározott. De ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne kiszámítható. Dunk jelleme alapján biztosra vehetjük, hogy valamiképp megpróbál „rendet tenni”, de ez önmagában nem baj; a baj az, hogy a történet során Dunk igazából nem lesz több, mint ami addig; egészen konkrétan semmilyen karakterfejlődésről nem beszélhetünk. Még ha legalább a szüzességét elveszítette volna, de azt sem; Martin valószínűleg a sorozatírói tapasztalatai alapján gondolta úgy, hogy jobb lesz, ha ezt későbbre tartogatja, mert a történethez itt nem sokat tenne hozzá – csakhogy így Dunk szempontjából, aki Rohanne úrnő iránt mostantól (csak) ugyanazt érezheti, mint amit Tanselle iránt, semmi nem történt.

A rejtélyes lovag bizonyos szempontból megint csak logikus folytatás: Dunk Baelor herceg halálában játszott szerepe és Egg jelenléte miatt érthető, hogy Martin nem tudott ellenállni a kísértésnek, hogy hősét egy trónkövetelős történetbe vezesse, de az előző két kisregény után nagyon kitűnik, mennyire nem találja itt Dunk a helyét, szerepét. Gyakorlatilag az egész sztori arról szól, hogy Dunk helyzetből csöppen helyzetbe; azon kívül, hogy az elején úgy dönt, észak helyett először az esküvőre indul, egyetlen olyan döntése sincs, amit ne külső kényszerből hozna, és még azokkal is vajmi keveset tesz hozzá az eseményekhez, melyek tőle függetlenül is többé-kevésbé ugyanúgy zajlanának. Egg, azzal, hogy felfedte magát, sokkal nagyobb hatást gyakorolt a végkifejletre, mint bármi, amit Dunk csinált (leszámítva Egg megmentését a templomban; de az már végképp egy kikényszerített jelenetsor volt, ugye).

2. Az előadásmód és a kételkedés felfüggesztése, avagy a véletlenek természetessége

A kételkedés felfüggesztése egyszerű példával élve az a mozzanat, amikor az olvasó / néző / bármilyen mű befogadója elhiszi, hogy mindaz, amit az adott mű ábrázol, az adott mű által ábrázolt világban megtörténhet, valóságos lehet, hihető. Ez az olyan valószerűtlen dolgoktól, mint a fénysebességnél gyorsabb hajtómű, az olyan félig-valós történetekig, mint hogy Toldi elhajította a malomkövet, minden művészeti alkotásra igaz, függetlenül annak témájától vagy műfajától. Ahhoz, hogy a mű értelmezhető lehessen és hasson, a kételkedés felfüggesztésére szükség van – és a műnek ezt lehetőség szerint támogatnia kell, például azzal, hogy kimondja, a választott hőse egy olyan kiválasztott hős, akivel törvényszerűen rendkívüli dolgok történnek, lett légyen bármilyen valószerűtlenek is.

Ebből egyenesen következik, hogy nem az a baj, hogy vannak véletlenek, és még csak nem is az, hogy adott esetben számosak. Mert haladjunk csak sorjában: Ser Arlan véletlenül épp egy olyan torna előtt hunyt el, amelyre a Hét Királyság hercegei, köztük a Segítő is hivatalos. Ezután Dunk véletlenül belebotlott Eggbe, és amilyen fafejű, a legtermészetesebb kérdéseket sem tette fel neki, csak élt a feltételezéssel, hogy hát nyilván árva fiú, úgyhogy Eggnek még csak hazudnia sem kellett, hogy elkísérhesse. Következnek a torna eseményei – hadd ne soroljam fel őket. Aztán A felesküdött kardban a többszörösen özvegy úrnőről kiderül, hogy ifjú és gyönyörű, és persze pont szerelmes volt Ser Eustace rég halott fiába, no meg az erdőtűz is jókor jön, hogy egyszerre fokozza a feszültséget, ám ugyanakkor segítsen a konfliktus feloldásában is. A rejtélyes lovagban pedig az egész összeesküvés számos szereplőjével együtt már nagyon erőltetetten arról szólt számomra, hogy meséljünk el egy ilyen történetet Dunkkal és Eggel, akik véletlenül pont belecsöppentek a közepébe.

Mi ezzel a baj? Ha olvasóként csak szórakozni akarok, semmi. Ha elemzem a dolgot, akkor viszont látnunk kell, hogy Martin – aki stilisztikai szempontból sincs híján az eszközöknek, mert bár a könnyebb befogadhatóság érdekében jellemzően egyszerűen, közvetlen stílusban ír, a megfelelő helyeken ugyanilyen könnyedén vált át heroikus előadásmódba, s persze a képernyőre kívánkozó párbeszédeit sem szabad feledni! – a Dunk-történetekben rigorózusan kerül minden utalást arra, hogy a hőse kiválasztott lenne, a nagyon is realista előadás- és ábrázolásmódja pedig nagyon beszűkíti az értelmezői keretet. Dunk ugyan fölteszi olykor magának a kérdést, hogy az istenek ugyan miért nem őt hagyták meghalni Baelor herceg helyett?, de ez mindig inkább bűntudat-önvád értelemben merül fel, és nem – úgymond – az olvasót továbbgondolásra ösztökélő felvetésként. Azaz Martin nem reflektál – már csak azért sem, mert az előző pontban már kiértékelt fafejű, lassú Dunk nem is reflektálhat érdemben – a véletlenekre, csak készen elénk tárja mindezt: ez van, hidd el.

Rendben, elhiszem (mert szórakozni szeretnék). De azért ott motoszkál bennem, hogy mindezt mennyivel ügyesebben megoldotta a Trónok harcában, ahol már az első Stark-gyermekes jelenetben feltűnnek a rémfarkas-kölykök, minden gyermeknek egy-egy, és még egy albínó is van közöttük, miként ott a fattyú Jon a Starkok között… és sorolhatnánk, de az olvasónak már ennyi is elég, hogy világossá legyen: ez egy mese, mítosz, legenda, a kiválasztott gyermek története, és bármilyen valószerűtlen események is következzenek, azok nyilván valamilyen nagyobb mögöttes erő, az istenek vagy a sors számlájára írhatók, és egyszerűen be kell következzenek, mert ez a világ rendje – és ezzel már segítettük is az olvasót a kételkedés felfüggesztésében.

(Megjegyzés: ugyanerre jó példa a Tűz és Vér, a Targaryennek krónikái is, amelynek fiktív szerző-mestere rendszeresen utal egyrészt a Targaryennek kiválasztottságára, másrészt az istenekre, a sorsra stb., mindezzel segítve a számtalan hősi, dicső, szégyenletes stb. esemény el- és befogadását, értelmezését.)

Mindezek alapján: mi a tanulság? Nos, megvolt az eredet- vagy beavatástörténet; megvolt a bölcs problémamegoldó szerep; és megkaptuk az intrikák közt hányódó, de becsületessége révén végül győzedelmeskedő hős bajnok történetét is. Logikus a kérdés: mi marad? Mármint: mi olyan történet marad, amibe a fenti jellemvonásokkal rendelkező Dunk olyan módon beilleszthető, hogy a karakter önazonos, a szerepe pedig jelentős marad? Jó kérdés, és bár nyilván létezik rá jó válasz, látható, hogy a főszereplő sajátosságai milyen nagy hatással vannak egy olyan merőben elméleti kérdésre is, mint a dramaturgia – és talán az sem véletlen, hogy Martin Dunk következő kalandjával sem halad úgy, mint ahogy azt eredetileg tervezte.

No comments: