Monday, December 28, 2009

Az esztendő filmekben (II.)

Amikor ennek a bejegyzésnek az első részét írtam, sejtettem, hogy nehéz dolgom lesz, de azt nem, hogy ennyire: be kell látnom, hogy az idei év a megtekintett filmek szempontjából nagyon szegényesre sikerült. A korábban említettek közül csak a Star Treket, az Ice Age harmadik részét és az Alatriste-ot tudom tiszta szívvel ajánlani az elsőt blockbuster-rajongóknak, a másodikat családoknak egy borongós délutánra, a harmadikat bárkinek , ez pedig komolyan elgondolkodtatott. Az alábbi lista ezért egy erős szűrés eredménye, és csak azok a filmek szerepelnek, amelyeket nem azért érdemes megnézni, mert rosszak, de tanulhatunk belőlük hanem mert jók.

Igaz, nem egyformán jók, és persze mihez képest. Ezért is mindjárt az első két kakukktojással kezdem: a Freejack és a The Day the Earth Stood Still című klasszikusok. Az elsőt alighanem mindenki ismeri, alacsony költségvetésű B-movie a kilencvenes évek fordulójáról Emilio Estevezzel (van olyan, aki nem kapcsolja el a TV-t rögtön a név hallatán?). Amiért tetszett: mert a faékszerű történetet éppen a pénzszűke miatt nem próbálták meg látvánnyal eladni, és így nem lett olyan orbitális alkotói bukta, mint a 2012; illetve Rene Russo és Anthony Hopkins kellemesen dobnak a színvonalán, még ha az ujjgyakorlatot előadó Hopkins a tehetségét nem is, csak az arcát adta a filmhez. Ha az idei termés elérte volna ezt a minimumot, már nem lett volna rossz év. A The Day... esetében mindez fokozottan áll: low-budget sci-fi 1951-ből, amelyen ma már csak mosolygunk, de ha összehasonlítjuk a Keanu Reeves-zel készült új verzióval, ez viszi a pálmát. Egy önmagában koherens, visszafogott, gondolatközpontú sci-fi, a kor lehetőségeitől csak alig elmaradó látvánnyal, és az atomkorszakban megbocsátható didaktikussággal.

Hasonlóan didaktikus, de nagyon ötletes és elgondolkodtató a The Man from Earth, amiről nagyjából semmit sem tudnék elmondani anélkül, hogy spoilerezzek, viszont mindenképpen ajánlom. Jellegzetes karakterek kiváló karakterszínészekkel számukra idegen, megrázó szituációban: nekem azért tetszett, mert könnyen oda tudtam képzelni magamat közéjük, és úgy hallgatni az 'elbeszélést'. És ha már mese, kettőt mindenképp meg kell említenem. Az egyik a Kaena: La prophétie francia animációs mesefilm, amire mondhatnám, hogy fantasy, de nem teljesen lenne igaz: az viszont biztos, hogy az egyik legeredetibb képi megjelenítésű idegen világ, amit eddig láttam. Leginkább emiatt érdemes megnézni (és máris sajnálkozhatunk a rengeteg sablon-amerikai rajzfilm miatt). A másik a The Dark Crystal című Jim Henson-klasszikus, amit ugyanazért ajánlanék, mint a Kaenát: a bábvilág megkapó, nagyon eredeti, igazán fantasy-szerű látványvilága miatt (egy kicsit máris rácáfolva arra, amit az amerikai sablonanimációról írtam).

Nagyon-nagyon tetszett egyszerre megdöbbentett és mulattatott a The Baby of Macon című művészfilm, amely történetében egyfajta Megváltó-újraértelmezés, témáját tekintve társadalomkritika és -vizsgálat, megvalósításában pedig színpad- illetve színházfilm, amennyiben ez utóbbi szolgáltatja hozzá a teret, folyton cserélődő, mégsem változó díszleteivel. Szeretem az ilyen játékot, és sajnálom, hogy keveset látni belőle filmen... Bizonyos szempontból, a valóság és a képzelet összemosásának terén, hasonló módszerekkel bár egészen más megoldásokkal élt a Bridge to Terabithia: nem szeretem a gyerekfőszereplős filmeket, mert nagyon cukormázasak, ez viszont a jobbak, sőt, meg merem kockáztatni, hogy a legjobbak közül való. Nagyon felnőtt érzelmeket és kérdéseket kezel felnőtt módon úgy, hogy végig megtartja a gyerekperspektívát. Őszinte leszek: megkönnyeztem.

Régóta meg akartam már nézni, de csak most került sorra az 1980-as Flash Gordon. Az a jelenet, amikor Ornella Muti színre lép, majdnem veri Leila hercegnő aranybikinis szereplését, és persze a film csúcspontja így a mű több szót nem is igazán érdemel. Szórakoztató volt, és kötelező kűr, de a Queen zenéje nélkül, megkockáztatom, élvezhetetlen lett volna (ilyen sokat számít a körítés). Ami viszont tetszett: The Bourne Identity. A trilógia másik két része szerintem nem ért a nyomába, ez viszont az újdonság erejével hatott. Bourne egy profi, és jó érzés profikat látni munka közben. Kevés James Bondot láttam összesen talán kettőt, abból esetleg egyet elejétől a végéig , és ez meghozta hozzájuk a kedvem, de úgy érzem, Bond körül sokkal több a felhajtás, mint kellene. Én Jason Bourne-t választanám.

Nagyjából ez volt tehát a felhozatal. Sokkal több filmet láttam persze, de ezek azok, amelyeket valamilyen szempontból érdemes szóba hozni: a többi annyira felejtős, hogy valóban nem is emlékszem rájuk. És hogy mi a tanulság? Jövőre bölcsebben válogatni, és a 'kötelező klasszikusokat' sem feltétlenül kell végignézni.

7 comments:

EdBoy worldwide said...

FYI: blockbuster az a blogbuster :)

JJS said...

Kösz, javítva :-)

V said...

A 9-et láttad esetleg?

JJS said...

Mármint a musicalt? Nem láttam, de kíváncsi vagyok rá, mert a Chicago nagyon tetszett ugyanettől a rendezőtől.

Dirky said...

Két Nine egy évben? Szvsz a számjegyes név inkább az animációs filmre utal.

JJS said...

Right. Ebben az esetben (az animációsat) nem láttam. Rémlik, hogy már hallottam felőle, de gyakorlatilag semmit nem tudok róla. Jó?

V said...

Jaja,a "9" alatt az animációs filmre gondoltam,de így legalább utána néztem a Rob Marshall musical-filmnek.:)
A 9 nekem picit csalódás volt,mert vártam rá,de van aki dícséri.:)